Har du nogensinde tænkt over, hvorfor så mange jobannoncer lyder ens? Svaret er enkelt: det er fordi utroligt mange mennesker, der skal til at skrive en jobannonce, ser efter, hvad de andre gør, fordi de selv er lidt usikre på ”hvordan den slags skal skrives.”

Det bliver nemt til det helt store floskel-orgie. Alle skal være ”innovative, kreative, samarbejdsvillige, selvstændige, loyale” osv.

Men når nu dine jobannoncer ligner alle andres, hvordan kan du så forvente, at lige netop han eller hun, du så gerne vil have ind, skal kunne kende forskel på det job, du gerne vil tilbyde – og på alle de andre? Når du kopierer, risikerer du, at de bedst egnede kandidater aldrig opdager dit tilbud?

Hvad gør man så?

To ting.

Først sætter du dig grundigt ind i jobbeskrivelsen. Hvad skal kandidaten kunne, og hvad de vigtigste parametre, fagligt og personligt.

Derefter kommer det svære, som nu skal gøres nemt. At skrive et meningsfyldt og floskelfrit jobopslag. Det er her, de fleste får skrivekrampe. For hvordan ”gør man”?

Glem alt om at skulle skrive en annonce. Skriv i stedet for et brev til en du kender godt – din kæreste, din samlever, bror, søster. Fortæl ham eller hende ud fra jobbeskrivelsen, hvad det er for en medarbejder, du ønsker. Skriv det lige ud ad landevejen og sæt en punktum, når du har forklaret færdig.

Dér har du annonceteksten. Lad den ligge til dagen efter, og kig den så igennem igen. Det kan være, du vil præcisere nogle bestemte ting. Lad et par kolleger kigge den igennem og se, om de opfatter teksten sådan, som du havde tænkt det. Få evt. det sidste rettet til, og slå så annoncen op.

Det er ikke sikkert, du får lige så mange ansøgere, som du er vant til, for en præcis annonce hjælper også til at frasortere en del af de irrelevante kandidater. Men du får en række rigtige gode kandidater, som ved præcis, hvad de går ind til, når de søger. Og det er jo det, du har brug for.