At skrive en god ansøgning ligger for en stor del i at fortælle, hvor du gjorde en forskel med dit arbejde. Men det, vi recruiters ofte får, er en afskrift af en jobbeskrivelse. F.eks. ” Rapporterede til salgsdirektøren”, eller ”Organiserede og vedligeholdt et mersalgsprogram.”
Det kan vi ikke bruge til ret meget andet end at fastslå, at du i det tilfælde sandsynligvis havde noget med salg og marketing at gøre. Vi er ikke interesserede i at høre, hvad firmaet forventede af dig, men vi tørster efter at høre, hvad firmaet fik ud af din indsats… hvor du gjorde en forskel.
I stedet kunne du f.eks. have skrevet ”jeg opbyggede det ugentlige rapportsystem om hh. salg pr. område og pr. produkt, som salgschefen styrede sit marketingbudget efter.” eller ”Jeg skabte og styrede et mersalgsprogram, som øgede salget 6% på et år.”
Kan du se forskellen? Uanset hvilket job du søger, drejer det sig om at kunne tilføre merværdi.
Fortæl hvordan du har gjort det. Det er den direkte vej til at komme i den rigtige bunke, når ansøgningerne er gennem første scanning.