Du er nu på top-10 blandt ansøgerne. Du har allerede slået mange med din ansøgning og dit CV. Nu har du chancen for at komme helt frem i førerfeltet.

Her er et par råd om, hvordan du kommer helt frem i feltet:

1. Spørg ind til virksomheden.

Det gælder her, ligesom det gælder privat. Hvis du virkelig vil have folk til at lytte, så tal om dem selv. Gør et grundigt stykke arbejde for at skaffe viden om virksomheden og specielt den del af den, der berører det konkrete job. Websites og Google er gode steder at starte. Fortæl, hvad du synes lyder rigtig interessant ved virksomheden, og spørg, når du vil have udfyldt nogle huller i den viden. Det viser engagement.

2. Fortæl om din baggrund.

Du er indkaldt, fordi du lød mere interessant end de fleste. Virksomheden vil bruge samtalen til at gå dybere ned i dine kvalifikationer og uddannelser. Nu har du chancen for at fremhæve de kompetencer i CV’et, som er specielt relevante i forbindelse med det konkrete job. Giv nogle eksempler på de resultater, din arbejdsform har ført til.

3. Glem aldrig det personlige.

Det kan godt være, at virksomheden først og fremmest vil have et job besat. Men man vil også gerne bevare den kultur, som har båret organisationen frem til sit nuværende niveau. Passer du så ind dér?

Fortæl om dine interesser og din familie. Og gerne med sammen entusiasme som du har brugt til at uddybe dit CV

Vis at du er et menneske og ikke bare en arbejdsrobot.

4. Forbered dig på diskussion om lønpakken.

Det er den købmandssituation, som mange helst være fri for. Men når det nu skal gøres, kan du lige så godt gøre det godt. Umiddelbart har virksomheden det bedste udgangspunkt, for du vil gerne dette job, mens modparten har flere ansøgere i baghånden. Omvendt sidder du her, fordi du faktisk er en god kandidat.

Start med at kigge i lønstatistikker. Hvad betaler man for folk i dit fag? Her har du et godt udgangspunkt. Men kig også på, om noget af lønnen måske kan veksles til forskellige frynsegoder, som kan stille dig bedre privatøkonomisk.

De fleste virksomheder ønsker sig kreative, åbne medarbejdere. Så vis det!